
1	
	

RESPONSE	OF	CENTRAL	ROMANA	CORPORATION	

To	Articles	by	

The	Washington	Post	

Foreign	Money	Secretly	Floods	U.S.	Tax	Havens.		Some	of	it	is	Tainted.	

of	October	4,	2021	

and	

Bitter	Sugar	

of	October	13,	2021	

	

• The	Washington	Post	 ran	 stories	 on	October	4	 and	13,	 2021	as	part	 of	 a	 series	 of	
articles	 based	 on	 what	 is	 referred	 to	 as	 the	 Pandora	 Papers	 looking	 at	 offshore	
holdings	 of	 senior	 government	 officials	 from	 a	 number	 of	 countries.	 1	 These	 two	
articles	referenced	the	Central	Romana	Corporation.	

• The	articles	focus	on	a	trust	established	in	South	Dakota	in	2019	by	children	of	Carlos	
Morales	Troncoso,	a	former	top	executive	hired	in	1974	by	the	then	Gulf	&	Western	
owned	sugar	operations	at	La	Romana.		Carlos	Morales	left	the	now	Central	Romana	
Corporation	sugar	operations	in	the	1980s,	and	subsequently	served	the	Dominican	
Government	as	Vice	President,	head	of	the	State	Sugar	Council,	Ambassador	to	the	
United	States,	and	Foreign	Minister	until	his	death	in	2014.	

• The	 articles	 link	 the	 trust	 assets	 of	 the	 children	 of	 Carlos	Morales,	 a	 person	who	
worked	for	the	prior	U.S.	corporate	owner	of	the	Central	Romana	Corporation	sugar	
operations	more	 than	 35	 years	 ago,	 to	 a	 critical	 narrative	 about	 Central	 Romana	
Corporation	in	2021.			

• The	allegations	in	The	Washington	Post	story	against	Central	Romana	Corporation	are	
mostly	 recycled	 and	 inaccurate	 general	 criticisms	 of	 “substandard	 wages”	 and	
“unsafe	 working	 conditions.”	 	 	 The	 articles	 all	 but	 ignore	 that	 Central	 Romana	
Corporation	 and	 the	other	 companies	of	 the	Dominican	Sugar	 Industry	have	been	
engaged	in	a	process	of	continuous	and	transparent	improvements	for	more	than	a	

	
1		The	background	to	these	articles	is	explained,	as	follows	by	the	Washington	Post:			

“The	Pandora	Papers	is	an	investigation	based	on	more	than	11.9	million	documents	revealing	the	flows	
of	money,	property	and	other	assets	concealed	in	the	offshore	financial	system.	The	Washington	Post	and	
other	 news	 organizations	 exposed	 the	 involvement	 of	 political	 leaders,	 examined	 the	 growth	 of	 the	
industry	 within	 the	 United	 States	 and	 demonstrated	 how	 secrecy	 shields	 assets	 from	 governments,	
creditors	 and	 those	 abused	 or	 exploited	 by	 the	 wealthy	 and	 powerful.	 The	 trove	 of	 confidential	
information,	 the	 largest	 of	 its	 kind,	 was	 obtained	 by	 the	 International	 Consortium	 of	 Investigative	
Journalists,	which	organized	the	investigation.”	
https://www.washingtonpost.com/business/2021/10/03/about-pandora-papers-investigation/	



2	
	

decade.	 	 Exhaustive	 information	 with	 regard	 to	 wages,	 benefits	 and	 working	
conditions	are	posted	on	the	Dominican	Sugar	Industry’s	own	website.2			

• The	companies	of	 the	 industry	as	 far	back	as	2013	published	a	detailed	document	
addressing	concerns	about	working	conditions	in	the	sugar	sector,	and	the	on-going	
improvement	process	 in	those	conditions.	 	Regular	updates	on	developments	have	
been	published	since	that	time.			

• The	Washington	Post	story	contains	no	specific	allegations	as	to	labor	conditions	at	
Central	Romana	Corporation	violating	Dominican	law	or	international	norms.	

• The	only	specific	claim	is	made	as	to	wages,	and	is	in	the	second	article,	which	states	
that	 company	 cane	 cutters	 earn	 about	 $125	 a	 month	 and	 compares	 that	 to	 “the	
country’s	 average	 monthly	 salary	 of	 $777”	 –	 the	 implication	 being	 that	 the	 cane	
cutters	are	paid	far	below	the	average.		The	story	shows	a	picture	of	a	Central	Romana	
Corporation	wage	receipt	again	implying	it	validates	the	allegation	of	a	low	wage.			

• As	it	turns	out	the	Washington	Post	is	incorrect	on	both	counts.			

• The	pictured	wage	receipt	is	for	a	three-day	period.		Workers	are	paid	on	the	basis	of	
piece	rates,	with	a	legal	minimum	for	an	eight-hour	day.		Essentially	all	cutters	make	
far	above	the	minimum	wage,	and	generally	because	cutting	cane	is	strenuous	work	
and	by	late	morning	the	heat	is	too	great,	most	workers	do	not	work	eight	hours	in	a	
day,	but	more	often	five	to	six.			

• The	particular	wage	receipt	pictured	by	the	Washington	Post	is	for	a	three-day	period	
and	shows	a	gross	pay	of	2127.78	Dominican	pesos	for	three	days	which	comes	to	US	
$37.69.		That	is	a	little	more	than	US	$12.50	per	day.		If	that	same	worker	cut	for	20	
days	in	a	month,	at	that	rate	it	would	come	to	$250,	or	twice	what	is	reported,	for	this	
single	wage	earner.		

• As	 to	 the	 $777	 referenced	 by	 the	Washington	 Post	 that	 is	 the	 average	 Dominican	
monthly	income	for	a	household	with	3.2	members,	with	77.4%		(or	just	over	$600)	
of	 that	 coming	 from	 wages,	 and	 the	 rest	 coming	 from	 other	 sources,	 such	 as	
remittances	and	government	programs.	 	So,	 the	Washington	Post	 is	not	making	an	
apples-to-apples	comparison,	but	rather	a	misleading	one	either	intentionally	or	by	
error.				

• The	only	other	specific	allegation	against	Central	Romana	Corporation	is	contained	in	
both	articles	and	 involves	 the	claim	 that	 in	2016	 the	Central	Romana	Corporation	
“ordered”	an	eviction	of	families	from	“makeshift	houses	built	on	the	dusty	edge	of	a	
sugar	plantation	in	El	Seibo,”	a	town	in	the	Dominican	Republic.			

	
2	http://www.dominicansugar.org/about-the-industry	



3	
	

• What	the	stories	do	not	report	is	that	these	dwellings	were	established	on	the	private	
land	of	the	company	by	persons	with	no	affiliation	to	the	company.		Nor	do	the	stories	
report	that	the	company	followed	Dominican	law	in	bringing	a	trespass	complaint	to	
the	competent	judicial	authorities	who	authorized	the	police	to	carry	out	the	eviction	
in	 accordance	 with	 the	 established	 legal	 procedures.		 The	 story	 implies	 it	 is	 the	
obligation	of	Central	Romana	Corporation	to	allow	anyone	that	chooses	to	squat	on	
its	lands	regardless	of	any	legal	right	to	do	so,	or	the	liability	and	safety	issues	that	
would	impose	on	the	company.	 	The	story	also	reports	that	“representatives	of	the	
United	Nations	have	criticized	the	operation.”		Central	Romana	Corporation	knows	of	
no	evidence	of	any	such	criticism,	nor	does	the	story	offer	any.		

	

		

	


